Zobacz mapę dojazdu
motostrefa Dariusz Białasserwis samochodów japońskich, geometria układu jezdnego - wszystkie markiFotografiaspecjalizacja: Toyota, Lexus

Porady

Zimowe uruchamianie silnika

 

Zimowemu uruchamianiu silnika zawsze towarzyszy pewna nieprzyjemna okoliczność. Okres, w którym jednostka pracuje w zbyt niskiej temperaturze, jest zdecydowanie za długi.

Prawda jest taka, że gdyby silniki naszych samochodów zawsze pracowały w optymalnej temperaturze, ich zużycie byłoby minimalne, a przebiegi do naprawy (albo wymiany) liczono by w milionach kilometrów.

Robocza temperatura silnika wynosi około 90–100°C. Jest to uproszczenie, ponieważ silnik w czasie pracy ma taką właśnie temperaturę kadłuba oraz cieczy chłodzącej w miejscach, gdzie tę temperaturę się mierzy. W okolicy komory spalania i kanału wydechowego temperatura jest na pewno większa. Z kolei od strony kanału dolotowego, temperatura na pewno jest niższa. Temperatura oleju w misce olejowej jest zmienna. Najlepiej, by wynosiła około 90°C, ale wartości tej zwykle nie osiąga się w zimne dni.

Zimny silnik powinien jak najszybciej osiągać temperaturę roboczą, aby olej o określonej, przewidzianej przez producenta lepkości, docierał wszędzie tam, gdzie trzeba. Co więcej, wszelkie procesy zachodzące w silniku (przede wszystkim mieszanie paliwa z powietrzem) zachodzić będą prawidłowo wtedy, gdy temperatury będą już ustalone. Nawet jeżeli odpowiedni termostat w układzie chłodzenia dba o prawidłowe nagrzewanie silnika, to będzie ono szybsze w jednostce pracującej pod obciążeniem, zaś wolniejsze gdy pracuje ona na biegu jałowym.

Dlatego dużym błędem jest "nagrzewanie" silnika na postoju. Znacznie lepszą metodą jest odczekanie po jego uruchomieniu tylko kilkunastu sekund, a potem ruszenie i jazda z umiarkowanym obciążeniem silnika. Oznacza to jazdę bez gwałtownych przyspieszeń i wprowadzania silnika na wysokie obroty, ale jednak zdecydowaną. W ten sposób okres pracy silnika "na zimno" zostanie wydatnie skrócony, a niekontrolowane zużycie jednostki okaże się względnie niewielkie. Co więcej, czas, w którym silnik zużywał będzie nadmierną ilość paliwa okaże się również nieduży. Także i zanieczyszczenie środowiska wyjątkowo trującymi spalinami (na zimno katalizator spalin praktycznie nie działa) zostanie ograniczone.

© 2024 motostrefa

Motostrefa jest nieautoryzowanym serwisem samochodów japońskich, specjalizującym się w obsłudze samochodów Toyota i Lexus. Świadczy usługi w pełnym zakresie serwisu pogwarancyjnego. Wszystkie znaki towarowe, loga firm, nazwy itp. użyte w treści strony są własnością ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.