Wszystkie porady:
Porady
Amortyzatory wpływają na ABS i ESP
Należą do podzespołów mechanicznych, które często są lekceważone podczas eksploatacji pojazdu i rzadko serwisowane. Niestety w dużej mierze to właśnie one wpływają na zachowanie się samochodu podczas jazdy.
Kiedy są zepsute diametralnie zwiększają ryzyko wypadków. Wadliwe amortyzatory mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania, ale też być przyczyną złego funkcjonowania systemów ABS i ESP.
Według szacunków ekspertów z branży motoryzacyjnej co siódme auto w Europie porusza się z uszkodzonymi amortyzatorami. Przyczyn ich ograniczonej żywotności jest kilka. Niepoprawne rozmieszczanie ładunków, ubytki w podwoziu, progach pojazdu czy spawach, a w szczególności styl jazdy kierowcy. Samochód podczas podróży zaczyna prowadzić się miękko i wydaje się, że "płynie" po drodze. Problem w wykryciu awaryjności amortyzatorów wiąże się jednak z tym, że proces ich defektu trwa z reguły dość wolno
i niezauważalnie. Dlatego pierwsze informacje o wadliwym działaniu są często lekceważone przez właścicieli samochodów, a wielu z nich nie potrafi ich w ogóle wykryć.
Jak wyliczył w swoim raporcie Związek Automobilklubów Europy u około 15% wszystkich pojazdów w Europie podczas wizyty diagnostycznej stwierdzona zostaje awaria amortyzatorów, a w ponad 50% wszystkich wypadków w których biorą udział pojazdy minimum dziesięcioletnie lub posiadające przebieg powyżej 150 tysięcy kilometrów to właśnie wadliwe amortyzatory są współodpowiedzialne za powstawanie kolizji.
Z właściwym działaniem tych elementów zawieszenia powiązane są także elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach takie jak ABS czy ESP. Przy gwałtownych manewrach np. ominięcia przeszkody, czy gwałtownym hamowaniu zepsute amortyzatory znacznie ograniczają ich funkcje. Dodatkowo przy ostrym hamowaniu z większych prędkości droga zatrzymania znacznie się wydłuża, a na wyboistej drodze taki manewr może wprowadzić samochód nawet w niekontrolowany poślizg. Eksperci wyliczają, że oprócz wydłużonej drogi hamowania zmniejsza się też trakcja
i stabilność w zakrętach, auto jest bardziej podatne na boczne podmuchy wiatru i zjawisko aquaplaningu, nie wspominając już o szybszym i nierównomiernym zużyciu opon.
Aby uniknąć takich niespodzianek niezbędna jest regularna kontrola amortyzatorów podczas każdej wizyty w serwisie lub najpóźniej po przejechaniu dystansu 60–80 tysięcy kilometrów. Pewnych niepokojących sygnałów o wadliwym działaniu amortyzatorów mogą dostarczyć także wycieki oleju z tych podzespołów, czy widoczne plamy (zlepiony brud) na ich konstrukcji. Sygnały ostrzegawcze to również "bicia" na kierownicy, turkoczące koła
i nierównomiernie zużyty bieżnik opon.